سلام
چند نکته و سوال در مورد این مطلب دارم:
1- شما فرمودین طبق نظر مشایخ شیخیه زن یک عقل و دو نفس داره و مرد یک نفس و دو عقل،با توجه به اینکه در پست مربوط به شیخیه نوشتین که شیخیه مبناش احادیث اهل بیت سلام الله علیه،دو نفس داشتن زن و یک نفس داشتن مرد طبق کدوم احادیث استنباط شده؟و منظور از نفس چیه؟آیا منظور اینه که زن تمایل بیشتری به گناه داره؟
2-شما نوشتین زن رتبه و جایگاه پایین تری از مرد داره، بعد در آخر استنباط کردین که هیچ برتری هیچ کدوم نسبت به هم ندارن!!!خب بالاخره برتری وجود داره یا نه؟
3-مثلا بانوانی مثل حضرت زهرا سلام الله علیها جایگاهی دارن که حتی برخی انبیا ندارن و همین طور ایشون مصحفی دارن که ائمه بعدی از اون به عنوان منبع برخی سخنانشون یاد میکردن و همین طور فعل و تقریر حضرت صدیقه بر مومنین چه زن و چه مرد حجت داره،به طور کلی اگر کسی عقلش کمتر از دیگری باشه در هیچ صورتی اون فرد نمیتونه بر کسی که عقل بیشتری داره حرفش حجت باشه،مثلا یه کودک حرفش برای یک فرد بالغ از لحاظ عقلی حجت نداره،پس حجت داشتن ایشون بر بقیه چطور قابل توجیه؟

4-شما حتما داستان پاسخ به سوالات شیعیان توسط حضرت معصومه سلام الله علیها رو در غیاب پدرشون شنیدین و تایید پاسخشون توسط امام موسی کاظم علیه السلام،این موضوع رو چطور توجیه میکنین؟
5-من تفاوت بین زن و مرد رو قبول دارم مثل تفاوت در قوای جسمانی که به طور عام مردان از ن در این مورد قوی ترند اما آیا هر توانمندی نشانه برتریه؟
6-شما میدونین از شرایط تکلیف عقله،چطور ن در 9 سالگی و مردان در 15 سالگی به تکلیف میرسن اگر عقل ن ایرادی داشته باشه پس تکلیف برای ن نباید در سنی زودتر از مردان به وجود بیاد؟
7-اگر زن از لحاظ عقلی پایین تر باشه و نفسانیت بیشتری داشته باشه پس به طبع در اعمال هم باید آزاد تر باشه و محاسبه اعمال و کردارش نباید مثل مردها باشه اما آیا زن ها در مورد گناه کمتر مجازات میشن؟یا در مورد عمل صالح بیشتر پاداش میگیرن؟
8- تعریف شما از برابری و برتری دقیقا چیه؟

9-تفاوت بین همه وجود داره بین  زن و مرد بین فرهنگ های مختلف اقوام مختلف ملل مختلف اما برتری در اسلام کاملا مشخصه: عند اکرمکم عندالله اتقاکم.





جواب حقیر اما.

سلام علیکم.
یک.
مشایخ ما جمع بین حدیث و آیه می کنند و از درون آیه و حدیث مطالب را بیرون می کشند.
اما کجا گفته شده، زن دو نفس و یک عقل دارد و مرد.
شما می دانید که قرآن گفته ما شما را از یک نفس واحد آفریدیم.
و می دانید که  روایات میگویند، زن از دنده چپ مرد است.
مشایخ ما می گویند، آدم خلق اول است و زن از دنده چپ او خلق نشده، دنده چپ، همان نفس مرد است.
یعنی مرد اساس زن است و زن وجودش از مرد است.البته مرد بخشیش زن است و بدان نیازمند.
اینکه ابتدا حضرت آدم صلوات الله علیه خلق شده و سپس حضرت حوا صلوات الله علیها درش شکی نیست.
پس مرد اینجا اساس است.
این استنباط مشایخ ماست که ادله های زیادی می آورند ولی من کلی گفتم.
و خداوند بر مقام مشایخ ما بیفزاید ان شاء الله.
اما قرآن می گوید، مرد بر زن قوام است
می گوید مرد بر زن برتری دارد درجه ای
می گوید مرد می تواند زن را بزند.
زدن زن اینجا دقیقا مرد را کفیل عقلی و می داند.
اما احادیث.
امام علی صلوات الله علیه الی یوم الدین فرمود ن را نقصان در عقل است.
حدیث دیگر، ن اگر پادشاه شوند، مملکت خراب می شود.
با ن م نکنید.
ن چون دنده کج هستند که باید با آنها مدارا کرد .
خلاصه همین نکته زدن کودک و زن توسط همسر این معنا را می رساند که مرد عقلی بر آنها حق تربیت را داراست و ن باید تابع مرد باشند.
احادیث بسیار است.
من بخشی از آنها را گفتم.

اما عقلی

شما نگاه به مردان تاثیر گزار و مهم کنید در حوزه عقل نظری، آیا ن صاحب نامی می توانید پیدا کنید ؟
چند زن وجود دارد که آنهم قابل مقایسه با مردان بزرگ نیستند.
مردان به واقع که خیلی مشخص از نظر عقلی برتر از ن هستند.
آیا روایت ن را ده شهوت است و مردان را یک، نشان دهنده برتر بودن نفسانیت ن نیست؟
حدیث بیشتر هم هست، اما این ها کافی است برای اهلش .
اما نفس چیست؟
نفس همان چیزی است که از آن شهوت، امیال، میل ها و حس های درونی به وجود می آید.

نکته دوم.
اما من فریاد زده ام مرد بر زن برتر عقلی است و مرد اساس زن است.
اما در تقوا صد مرد صد و صد زن وسع پنجاه بودن اوست و یکی است.

نکته سوم.
کسی منکر مقام حضرت صدیقه طاهره صلوات الله علیها که پدر و مادرم به فدایش باد نیست.
ایشان کف حضرت علی صلوات الله علیه است
و این مقام را عقل تاب نمی آورد
اما مثال صد و پنجاه را توجه کنید.
قطعا حضرت علی صلوات الله علیه بالاتر از حضرت صدیقه طاهره صلوات الله علیها است و این قطعی است .
در کلام مشایخ ما چهارده نور واحد صلوات الله علیهما از نور واحد هستند
اما حضرت صدیقه طاهره صلوات الله علیها پایین ترین رتبه را داراست و ادلها آوردند که بروید و بخوانید که حقیر توان تایپ ندارم.


نکته چهارم. کسی منکر مقام ن برتر از جمله حضرت معصومه صلوات الله علیها که پدر و مادرم به فدایش باد نیست
و نمی دانم چرا می خواهید مرا منکر فضل آنان تلقی کنید.

نکته پنجم.
ادله ها را بالا اندکی از قرآن و حدیث و عقل گفتم، مبنی بر بالا بودن مرد بر زن.رجوع کنید لطفا.

نکته شش. زودتر به سن بلوغ رسیدن زن یعنی عقل بیشتر داشتن؟؟
این ادله سستی است، مگر زن زودتر به پختگی عقلی خود در درجه عقل خود برسد، نشان از عقل بیشتر است؟
تعجب می کنم از شما.


نکته هفت.
هر کس به میزان عقلش محاکمه می شود، فریاد قرآن و.حدیث این است.

نکته هشت.
تعریف من از برابری و.برتری در متن هست، نگاه کنید.

نکته نهم.تفاوت هست و تفاوت هم منکر نیستم اما بر جایگاه مرد و برتر بودنش تاکید دارم.

در آخر باید بگویم که هرکس استنباط دارد، اما یقینا آنکس که خودش را وقف کلام معصوم و قرآن می کند و عمرش را تمام می کند در این راه همانند مشایخ ما که خداوند بیفزاید بر درجاتشان آنان حجت هستند بر هر کسی


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها